Scris de alekhine4 pe 6
decembrie 2008
M-am gandit sa scriu un articol
original despre problemele sahului pe care le intalneste un jucator atunci cand
se aprofundeaza in tainele sahului.
Adeseori am fost intrebat de jucatori : Cum sa ma autoeduc ? Cum sa ma
pregatesc ? Ce inseamna sahul de fapt ? si multe alte lucruri.
La inceput vreau sa pornesc de la un principiu filosofic de baza in
orice domeniu, adica , celebrele cuvinte ale marelui Socrate (filosof grec) : «
Cunoste-te pe tine insuti ! »
Pe baza acestei afirmatii eu pot afirma anumite lucruri. Cand un sahist
profesionist care se pregateste si ajunge la un stadiu de dezvoltare bun,
atunci va putea intelege cu adevarat aceste cuvinte si cat de importante sunt
ele.
Fara a te cunoaste pe tine
insuti nu poti face performanta in sah, mai bine zis trebuie sa ti cunosti
propriile greseli si neajunsuri. In sprijinl acestei afirmatii pot aduce aduce
cuvintele campionului mondial din anii 63-69, Tigran Petrosian : « Jucand cu
adversarul, fiecare sahist lupta, mai intai, cu sine insusi. Am pierdut multe
partide decisive pentru simplul motiv ca n-am reusit sa ma inving pe mine
insusi »
Mult mai convingatoare sunt
cuvintele celui mai mare jucator de sah din toate timpurile, ALEXANDRE
ALEKHINE, fost campion mondial « Ca sa devin maestru, in primul rand a trebuit
sa caut adevarul, in al doilea rand sa lupt… Cu ajutorul sahului mi-am educat
carcaterul. Pentru a studia sahul, in primul rand trebuie sa fii obiectiv. In
sah poti deveni mare maestro numai dacac iti cunosti propriile greseli si
neajunsuri » Trebuie remarcat ca sahul iti intr-un anumit mod viata, mai bine
zis te educ, iar acest lucru cere multa munca si un spirit necrutator fata de
propria persoana.
Marele Einstein propunea
urmatoarea formula : A(succes in viata)=X(munca)+Y(joaca)+Z(sa sti cand sa
vorbesti), se vede in mod clar un sambure de adevar din aceasta formula, care
contribuie la succesul in sah. Depinde si de modul in care noi privim sahul, il
privim noi ca pe un mod de a fi celebrii sau a castiga bani ? sau il privim ca
pe o arta si mai presus de toate dorim realizarea unor opere de arta ? Trebuie
stiut ca sahul este o arta la fel ca si literatura, muzica, fotbalul(odata cu
aparitia genialului ZIDANE a devenit arta), dramaturgia, teatrul, pictura,
arhitectura.
Sa vedem ce spune insusi
ALEKHINE : « Pentru mine sahul nu este joc, ci o arta- a lasat srcis cu putin
timp inainte de moarte. Da, consider ca sahul este o arta si aiu asupra mea
toate indatoririle pe care ea le pune pe adeptii sai. Fiecare sahist de valoare,
fiecare sahist talentat are nu numai dreptul, ci chiar datoria de a se
considera artist ». Trebuie sa recunoastem ca sahul ne ofera melte satisfactii,
dar te si te pedepsete atunci cand nu iei in serios rolul pe care il ai fata de
arta sahului. Noi trebuie sa depunem o munca incordata pentru insusirea teoriei
si desavarsirea practici artei sahiste. In continuare vrea sa expune parerile
lui Alekhine fata de arta sahista, care pentru el acest lucru insemna mai mult
decat a fi un simplu campion mondial de sah.
In superba partida de la
Margate, din anul 1938, Alekhine sustine ce am spus mai, mai ales prin regretul
lui de a obtine victoria cu usurinta, redau cuvintele lui « Din pacate,
maestrul de sah, spre deosebire de maestrii celorlalte arte, este lipsit adesea
de satisfactia de a-si incheia creatia cu loviturile spectaculoase pe care le
intentiona, deoarece infaptuirea planurilor sale creatoare depinde de masura in
care adversarul se apara logic.
» Judecand lucrurile la prima
vedere noua n-i s-ar parea ceva paradoxal. Alekhine credea in caracterul
creator inepuizabil al sahului, in nesecata bogatie a continutului luptei
sahiste , luand atitudine fata de hipermodernistii sahului (Reti,Rubinstein si
altii) si a scolii noi reprezentata de Capablanca, si mai ales Tarrasch. « Nu
pot intelege de ce exista o dorinta atat de fierbinte de a gasi intr-o partida
de sah ceva mai rafinat decat poate da. Consider ca adevarata frumusete pe care
o are sahul este mai mult decat suficienta pentru satisafcerea tuturor cerintelor
imaginabile ale pretuitorilor. » Este vorba despre acele trucuri pe care le
incercau hipermodernistii sa le introduca in dechidere, acele constructii ale
pozitiei care nu rezultau din necesitatea situatie pe tabla, de unde se vede ca
Alekhine ii pune la zid pe adeptii acestei teorii. « Urmarind principiile lui
Tarrasch si Capablanca, iti dai seama ca in ele lipseste cu desavarsire
spiritul de atac. In lupta trupele se misca lent, foarte lent, tarandu-se
parca. »
Aceste principii si-au atins
apogeul in jocul lui Capablanca. Nu e de mirare ca partidele se terminau cu
remize seci si retinute. Se evita cu orice pret lupta deschisa, ca de altfel si
in zilele noastre, parca se reinvie acele principii vechi. Uitandu-te la crema
sahului de azi va veti putea da seama ca se joaca jucatorii au un repertoriu de
deschideri foarte restrans si cateva variante cunoscute pe care le joaca in mod
mecanic dupa teorie, lipsindu-le acel principiu al cuatarii spre mai mult.
Victoria lui Alekhine aspura lui Capablanca a abatut sahul de pe calea
tehnicismuli pe calea artei, de pe calea dogmatismuli pe calea inovatiei.
Alekhine a dovedit ca in sah
sfarsitul luptei este descis de fantezia creatoare, de inspiratie, de vointa de
a invinge si nu de un joc care se asteapta ca adversarul sa greseasca.
Lasker spunea : « Castigarea
meciului de catre Alekhine este o victorie a unui luptator neinduplecat asupra
unei minti care
evita tot ceea ce este confuz. Capablanca a tins prin metode
stiintifice, spre exactitate.
Alekhine este in schimb intr-o
masura mai mare artist, cauta mai mult si, in principiu, o astfel de creatie
este cu atat mai valoroasa, mai ales daca se manifesta in lupta. » Spre
deosebire de toti marii maestrii , Alekhine nu a a avut un repertopiu de
deschideri preferat, adica 4-5 pe care sa le joace si la alb si la negru, ci a
jucat in principiu toate deschiderile si variantele posibile. A reinviat
variante mai vechi date pe nedrept in arhiva, a introdus in sah mutari si
variante noi, precum si Apararea Alekhine care este de o reala viabilitate,
metode noi de lupta, si a reinviat scopul fundamental al sahului, care in
zilele noastre nici nu se stie despre asa ceva, adica, MATUL.
Intotdeauna cand studiem sahul
trebuie sa avem un scop bine defint si sa incercam sa-l atingem. Sa nu ne
multumim cu putin si sa mergem inainte spre noi cautari si realizari. Desigur
este o munca colosala care trebuie depusa, dar va aduce si mari satisfactii.
Sahul nu ramane niciodata dator
celor care iau in serios lucrurile si celor care isi doresc mai mult decat acel
sentiment de a fi maestru de exemplu. Desigur acest ALEKHINE, un jucator genial
care s-a daruit cu totul sahului, nici chiar de familia lui nu s-a ocupat, si
care a vazut toata viata a vazut lumea prin ochelari de sah, va ramane pe vecie
ca proscris « Fara egal »
Am incercat sa raspund la
intrebarile care mi s-au pus cu privire la lucrurile care le-am expus, si sa
prezint o imagine despre cum trebuie sa fie un jucator de sah.
Biblografie : 3OO partide alese
ale lui ALEKHINE, Campionii de sah ai lumii, Sah de la A la Z, Sah cartea de
Aur, Secretele marilor maestrii Karpov, Fischer, Gheorghiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu