Reguli de joc

Reguli de joc

( Extras din LEGILE ȘAHULUI )

Art. 1. Natura şi obiectivele jocului de şah
1.1. Jocul de şah (şahul) se joacă între doi adversari, care mută piesele alternativ pe o tablă pătrată numită ,,tablă de şah” (eşicher). Partida este începută de jucătorul cu piesele albe. Un jucător este la mutare după ce adversarul său şi-a efectuat mutarea.
1.2. Obiectivul (scopul) fiecărui jucător este să atace regele adversarului în aşa fel încât acesta să nu mai aibă nici o mutare regulamentară care să împiedice capturarea regelui la următoarea mutare. Jucătorul care a realizat acest lucru se spune că şi-a făcut mat adversarul şi a câştigat partida.
1.3. Dacă poziţia este de aşa natură încât nici unul din jucători nu poate să dea mat, partida este remiză.
Art. 2. Poziţia iniţială a pieselor pe tabla de şah
2.1. Tabla de şah este alcătuită din 64 (8 x 8) de pătrăţele (numite câmpuri), 32 câmpuri deschise la culoare (câmpuri albe) şi 32 câmpuri închise la culoare (câmpuri negre), dispuse alternativ. Tabla de şah se aşează între cei doi jucători astfel încât câmpul din dreapta  jucătorilor să fie alb.
2.2. La începutul partidei un jucător are 16 piese deschise la culoare (piesele albe), celălalt jucător are 16 piese închise la culoare (piesele negre).
                                                                       Aceste piese sunt următoarele:

Un rege alb, având ca simbol uzual semnul K
O damă albă, având ca simbol uzual semnul  Q
2 turnuri albe, având ca simbol uzual semnul R
2 nebuni albi, având ca simbol uzual semnul L
2 cai albi, având ca simbol uzual semnul N  
2 pioni albi, având ca simbol uzual semnul   P                                          
Un rege negru, având ca simbol uzual semnul M
O damă neagră, având ca simbol uzual semnul W
2 turnuri negre, având ca simbol uzual semnul T
2 nebuni negri, având ca simbol uzual semnul V
2 cai negri, având ca simbol uzual semnul S
8 pioni negri, având ca simbol uzual semnul Z

                                                                2.3. Poziţia iniţială a pieselor pe tabla de şah este următoarea :


Tabla bine așezată  Câmp alb Dreapta  
                                           Tabla greșit așezată  Câmp negru dreapta
    

                                           













2.4. Şirul de 8 câmpuri verticale poartă denumirea de ,,coloană”.      Şirul de 8 câmpuri orizontale poartă denumirea de,,orizontală”.

       

    






    O linie dreaptă de câmpuri de aceeași culoare, care       merge dintr-un colț într-altul (de la o margine la alta a tablei) se numește ,,diagonală”.

















Art. 3. Mutarea pieselor
3.1. Nici o piesă nu poate fi mutată pe un câmp ocupat de o piesă de aceeaşi culoare. Dacă o piesă se mută pe un câmp ocupat de o piesă a adversarului, aceasta din urmă este capturată şi eliminată de pe tablă în cadrul aceleiaşi mutări. Se spune că o piesă poate să efectueze o captură pe acel câmp, conform cu Art. 3.2.–3.5.


                    3.2. Nebunul se mută pe orice câmp de-a lungul diagonalei pe care se află cite  câmpuri poate    
                                                                           







3.6. Calul se poate muta pe unul din câmpurile  aflate  la distante de 3 câmpuri de câmpul pe care se afla în forma literei L, dar nu pe aceeaşi coloană, orizontală sau diagonală.

                                                



     







 3.3. Turnul se mută pe orice câmp, de-a lungul coloanei sau liniei (orizontalei) pe care se află  cite câmpuri poate . 











   3.4. Dama se mută pe orice câmp de-a lungul coloanei, liniei sau diagonalei pe care se află cite câmpuri poate.













3.8.a. Regele poate fi mutat în două feluri diferite, astfel:
– mutându-l pe orice câmp învecinat care nu este atacat de una sau mai multe piese ale adversarului. Se consideră că piesele adversarului atacă un câmp, chiar dacă acestea nu pot ele însele să fie mutate.
- el se deplasează numai pe distanta de 1 câmp dacă acesta nu este atacat de o piese adversa sau nu se afle o piesa proprie pe el  .

 










              PIONUL  cel mai mic în grad dar de o importanta vitala în partida de șah .
 Rolul lui sete de zid de apărare mutare lui trebuie îndelung calculata pentru ca nu se mai întoarce înapoi și mutarea lui lasă mari slăbiciuni în spate ce pot fi de multe ori decisive într-o partida de șah.
-El se deplasează numai înainte cite un câmp .
-Excepție 2 câmpuri la plecarea de pe câmpul inițial dacă jucătorul vrea .
-El daca întâlnește în fata sa un obstacol ( piese adverse) se blochează și nu mai poate înainta .
-capturează numai pe diagonala pe 1 câmp distanta în fata sa .
Cum spunea Napoleon  "Orice soldat poarta in ranița bastonul de mareșal .
 -Asa și pionul odată ajuns pe ultima line se poate transforma în : Dama, Turn, Cal, Nebun . ( atenție nu poate deveni Rege și nici rămâne Pion ) .
                   Așezarea sa.                                                            Deplasarea sa si modalitatea de a captura .
               













                                                       Valoarea Pieselor ( Relativa)
1 Pionul
3 Calul
3 Nebunul
Rege Nepretuit

5 Turnul

9 Dama




                                                            Așezarea Pieselor

Turnuri
Caii 
Nebuni
Dama 

Regi









Pioni

                                                                         


                                                                   


                                                                   



Niciun comentariu:

loading...